Monday, December 9, 2013

Grym fiskgratäng med bladspenat!

När dottern plötsligt fått för sig att fiskgratäng är gott, är jag snabb att ta fram den godaste som jag vet! Idag sa hon så. Jag har precis tagit fram denna ur ugnen.


Det här behöver du;
1kg potatis
200g tinad bladspenat
1 rejäl klick smör
ca 2dl mjölk
salt, peppar & muskot

600g vit fisk
2dl creme fraiche
skal och saft från ½ citron, resten klyftas och sparas
½ dl dill
salt & peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och koka potatisen. Därefter klickar du i smöret, krydda med salt, peppar och blanda ihop med mjölken till ett mos. Blanda i muskotnöt och den tinade spenaten.
Lägg därefter i fisken på rad i mitten av en ugnsfast form. Salta. Klicka i moset runt fisken.
Blanda ihop creme fraiche med rivet citronskal, citronsafr, dill, salt & peppar. Bred såsen över fisken. Lägg citronklyftorna ovanpå såsen.

Gratinera i mitten av ugnen cirka 30 minuter.

Smaklig spis!

1 comment:

  1. Den Där ser jag fram mot att sätta tänderna i ikväll vill jag lova! Ser supersmarrig ut!

    ReplyDelete