Saturday, October 26, 2013

Pulled Pork!

Det är dags att deklarera att jag faktiskt inte är hel vegan, inte heller vegetarian. Jag är starkt inspirerad av Raw Food och tar gärna ett par dagar i veckan då jag detoxar på grönsaksdrinkar och recept! Jag må älska färgerna och de exploderande smakerna, det jag annars äter är en hel del fisk och skaldjur men även kött. Favoritköttet här hemma är lamm!

Denna fredag var det dags för Pulled Pork!! Jag vaknade efter att mitt långkok hade stått i ugnen över natten, eller rättare sagt från19.00 till 07.00 och köttet hade delat sig så där som det gör. 


Ingredienserna som behövs är:

Ca 1 kg fläsk karré 
2 st gula lökar
4 st vitlökar
1 dl ketchup
1 dl vatten
1/2 - 1 tsk koriander
1 msk spiskummin 
En nypa cayennepeppar eller två..
1 msk whiskey

Hacka lök och vitlök och lägg åt sidan. Blanda övriga ingredienser i en skål. Därefter penslas köttet med såsen och läggs i gryta, gärna lergryta med lock. Överst läggs lök och vitlök. Jag föredrar om köttet är skivat, och inte hel bit, då det lättare faller isär. Ställ in grytan i en ugn uppvärmd till 125 grader, och efter första timmen lägger du ner all lök och vitlök i såsen och spär med extra kryddning och whiskey. När köttet har stått i minst fem timmar ska du kunna dra isär köttet med två gafflar!

Avnjuts gärna med tomatsalsa, skivad avokado, sallad och små svarta bönor i tunna tortillasbröd, alternativt hamburgerbröd. Gärna hembakade!!

Smaklig spis!!



 

No comments:

Post a Comment