Wednesday, October 16, 2013

Introduktion till Raw Food!

Jag erkänner, jag är en hälsojunkie.
Sprudlande och sprakande med energi blir jag när jag vet att min kropp får arbeta med de allra bästa av råvaror. Det känns som om det räcker för mig att veta att min kropp tar tillvara alla näringsämnen jag stoppar i mig. Nördvarning, jag vet, men det bryr jag mig inte om. :-)

De senaste åren har jag blivit mer och mer inspirerad av så kallad Raw Food, vilket man finner främst i USA och Kanada. Jag tänker skulle introducera denna kosthållning i lite olika steg och denna kosthållning är en av anledningarna till att jag en dag i veckan detoxar med grönsaksdrinkar.



Vad är det för kost man menar?
Raw Food innebär föda som är enzymrik. Det är en gren inom vegankosten, vilket innebär att den inte innehåller några animaliska inslag. För att bevara så mycket av födans naturliga näringsämnen och enzymer så värms maten inte upp till högre grader än 42. Maten ändrar sin kemiska struktur och dess enzymer dör vid högre temperaturer, vilket gör att upphettad mat räknas som död mat vilken är helt fri från enzymernas liv. Levande föda är motsatsen, där enzymerna istället tas om hand genom de låga temperaturerna vid tillagningen. 

Varför är enzymer så bra?
Enzymer är livsviktiga! De fungerar som katalysatorer och utan enzymer sker varken celldelning, hjärnaktivitet eller energiproduktion. De reparerar trasigt DNA, bryter ner maten vi äter och startar en rad olika kemiska processer i kroppen. Det finns tusentals olika varianter i vår kropp. Metaboliska enzymer hjälper till att skapa nya celler, medan matsmältningsenzymer arbetar i mag- och tarmkanalen. En tredje enzymgrupp är matenzymer som vi får i oss via främst rå, okokt föda som förstörs vid upphettning. Exempel på några av dessa är bromelain, papain, amylas, fytas, pektinas, lipas samt cellulas som är essentiellt för oss.

Det finns många orsaker till att detta är viktigt för oss och jag är förvånad över att vi i Sverige som generellt är så i framkant vad gäller kost, inte ännu har kommit i fatt med denna kosthållning. Det finns mängder av fördelar!

Idag får vi i oss väldigt mycket mindre näring genom den mat vi äter. Mängden grönsaker är fortfarande för liten, och de grönsakerna och frukterna som erbjuds odlas kortare tid tillsammans med miljögifter och genmanipulation vilket ger oss råvaror som inte längre är naturliga, varken i dess smak, näringsinnehåll, hållbarhet eller utseende. Kött i allmänhet är tufft för kroppen att bryta ner, det tar tid att göra näringen tillgänglig för kroppen, och det bildas en rad toxiner under tiden som kroppens organ måste ta hand om. Väljer man istället vegetabiliskt protein i form av nötter, frön, alger, gräs och gröna grönsaker krävs det inte lika mycket arbete för kroppen att ta tillvara på alla de näringsämnen som födan innehåller och tas om hand av kroppen i stort sätt omgående! Det kräver inte extra arbete för kroppen!

Man kan utan att överdriva påstå att enzymer är ovärderliga och livsviktiga för oss människor, och det är ingen nyhet att vi är vad vi äter! 


No comments:

Post a Comment