Thursday, October 10, 2013

Frukostfrallor för den moderna människan!




Idag vill jag dela med mig av receptet till de frukostfrallor som jag är fullkomligt beroende av. Jag fryser in dem direkt när de är klara och har svalnat eftersom färskt bakat bröd blir dåligt snabbare än det bröd du köper i affären.

Fördelarna är många för oss hälsomedvetna dock stressade människor, det hembakade är så otroligt mycket godare, du vet vad du har i brödet till skillnad från alla onödiga ingredienser som finns i färdigbakat bröd, mindre tillsatt socker, det kostar mindre att baka själv och receptet som jag kommer att dela med mig av idag sköter sig själv i stort sätt.

Det du behöver är:

2 g torrjäst
350 g vatten
450 g siktat dinkelmjöl
en nypa salt
eventuellt en klick med färsk lokalproducerad honung

Rör ihop alla ingredienser. Observera att du inte ska knåda degen. Låt dunken stå med lock under natten i rumstemperatur. På morgonen sätter du ugnen på 250 grader, skrapa ur degen på mjölat bakbord och vik ihop det till ett paket. Låt jäsa i 30-40 minuter. Dela med degspade eller osthyvel fungerar också, till 12 bitar som läggs upp på en plåt med bakplåtspapper och gräddas i ugnen ca 15 minuter.




Vad kan bidra till en större mysfaktor tidig helgmorgon än doften av nybakat bröd...?

Jag är fullkomligt såld på dessa hembakade frallor!


2 comments:

  1. These rolls look amazing, I'm absolutely going to try them one morning. They look like something you'd find in a bakery, not in my kitchen.

    Tack

    Nigel :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh please do try them! I´ll eagerly hear of your results and what you thought of them!! Thank you Nigel! have a wonderful day :)

      Delete