Sunday, February 23, 2014

Fänkålsstekt lax med fräsh matvetesallad!

Idag tänker jag dela med mig av en helt ny rätt för mig. Jag kom hem en kväll då pojkvännen min hade valt just denna rätt att äta till middag. Vilken hit det blev!


Detta behövs för 4 portioner:
600 g laxfilé
1 msk fänkålsfrö
1 tsk salt
1 msk muskavadosocker
1 msk rapsolja
1 st citron

Matvetesallad:
2 dl matvete
1 stort äpple
½ st fänkål
rivet skal och saft från ½ citron
2 msk rapsolja
1 msk honung
½ tsk salt
½ krm svartpeppar
1 kruka färsk dill

Gör så här:
Koka matvetet efter anvisningarna på dess förpackning. Kärna ur och skär äpplet i små tärningar. Skiva fänkålen tunt och blanda med äpple och matvete. Rör ihop citron, rapsolja, honung, salt och peppar til len dressing. Blanda ihop dressingen med matvetet. Klipp över dill strax innan du serverar.

Skär laxen i 4 portionsbitar. Stöt fänkål. salt och socker i en mortel och fördela kryddblandningen på laxen. Stek dem i rapsolja, ca 4 min per sida.

Servera tillsammans med salladen. Garnera med citronklyfta. Voila!

2 comments: