Thursday, September 19, 2013

Probiotika - definitionen av den moderna tidens kosttillskott!!

Efter att ha spenderat hela tre dagar i Vilnius Litauen sitter jag nu på Yasuragi med min mor för att fira hennes födelse. Året var 1941 i dåvarande Polen, nuvarande Ukraina och andra världskriget rådde. Vilken värld att födas in till, jag är övertygad om att det på olika sätt påverkat den min mor är idag.

Under vistelsen i Vilnius slog det mig att vi inte hörde en enda person hosta, snörvla eller nysa. Inte en enda gång. Detta är intressant då vi satte oss på flyget från Riga till Stockholm och hostattackerna oavbrutet avlöste varandra fram till att vi landade på Arlanda. 

Jag har en tanke kring detta, och ja den handlar främst om skillnader i vad vi äter.
I Vilnius och flera baltiska länder använder man sig i stort varje dag av fermenterade (syltade) grönsaker. Dessa grönsaker påverkar vår tarmflora på ett positivt sätt. Tarmfloran står för hela 80% av vårt immunförsvar, genom att inmunförsvaret aktiveras så stärks det!

I dagens Sverige har levnadssättet förändrats drastiskt det senaste århundradet både vad gäller hygien, kostvanor och levnadsstandard. Vi äter mer industriproducerad, steriliserad föda och vi använder konserveringsmedel, kyl och frys istället för att fermentera vår föda. På flera sätt än ett har vi steriliserat vår omgivning vilket är troligt påverkar vår bakterieflora. 

De probiotiska bakterier som finns i fermenterade grönsaker hjälper kroppen och då främst tarmen att ta upp de vitaminer och mineraler som vi får i oss via kosten. Vidare gör dessa snälla mjölksyrebakterierna som också kallas probiotika att de skadliga bakterierna inte trivs i våra slemhinnor - vilket gör att vi blir friskare. De immunologiska reaktioner som sker i tarmen är inte enbart lokala utan när vita blodkroppar som finns i tarmen och är en del av vårt immunförsvar aktiveras, så sprider de sig via lymfan över hela kroppen och slår sig ner i lymfoid vävnad som finns i alla kroppens slemhinnor som bland annat i luftvägarna, näsan och urinblåsan. På dessa aktiva sätt stärks vårt immunförsvar och jag tror att vi framöver kommer att se en hel del forskning om detta ämne! 

För min del ser jag gärna probiotika som ett modern kosttillskott värt att ta!!





No comments:

Post a Comment